Luc Brewaeys - compozitor belgian –

(n. 25.08.1959 Mortsel)

Foto reporter Luc Brewaeys este un compozitor contemporan, cunoscut în ţara sa, dar (în ultimii ani) şi în Europa, datorită gradului de abstractizare a muzicii, deoarece compune „o muzică simfonică spectrală cu accente lirice”.

În anii ’80, studiază intens compoziţia cu prof. André Laparte (Bruxelles), Franco Donatoni (Italia), Brian Ferneyhough (Darmstadt – Germania) şi Iannis Xenakis (Paris), asimilând aspecte ale contemporaneităţii muzicale.

Luc Brewaeys abordează fenomenul spectral în combinaţii de instrumente cu bandă magnetică, sau în muzică electronică pură. Lucrul cu spectrele unui sunet sau cu „intimităţile” sunetului este o creaţie uzuală astăzi, în care compozitorul belgian ştie să discernă lumea armonicelor, livrată prin dispoziţii imprevizibile sau după modele selectiv-elective. Atras de muzica spectrală (sau acustică) a microcosmului sunetului din anul 1985 Luc Brewaeys lucrează ca inginer de sunet la VRT (Radio-Televiziunea Flamandă).

Sensul componistic a lui Luc Brewaeys vizează esenţele relevante sau revelate de jocurile dintre conştient şi inconştient, dintre real şi spectral (ex. Jocasta pentru mezzo-soprană, 16 instrumente şi parte electronică).

Compune muzică complexă pentru instrumente cum ar fi saxofonul sau acordeonul aducând pasaje de jaz cu cascade de note. Foloseşte des glissando şi multe note, scriind aglomerat, dar nu lasă deoparte momentele de intimitate şi lirism, demonstrând o muzică a secolului 21, un curent avangardist ce se bazează pe studiul timbrului şi pe compoziţia spectrală a sunetului.

Luc Brewaeys este distins cu:
Premiul 3, la Concursul European „Pour jeunes compositeur”, Amsterdam, 1985
Premiul 1, la Concursul „Tribune internationale des Compositeurs de l’UNESCO”, Paris, 1986
Premiul 1 la Concursul European „Musique Contemporeine de Metz”, Franţa, 1988
Premiul 1 la Concursul „Musicale Città di Trieste”, Italia, 1991
Premiul 2 la „Presse Musicale Belge”, Belgia, 1996
Premiul „Blanlin Evrart” acodat de Universitatea Catolică din Luvru, Franţa, 1999.

Creaţia compozitorului cuprinde: muzică vocală: Réquilam pentru soprană şi orchestră mică, pe versurile poetului german Hans Helms (1989), Non lasciate ogni speranza pentru soprană, saxofon şi orchestră simfonică (1990), Antigone pentru soprană, mezzo-soprană, tenor, bas, cor şi 2 instrumente de percuţie (1991), Schumann’s Ghotsts pentru soprană şi 9 suflători (1999), Credeva... pentru două soprane şi orchestră (2000), Come here, Ulysses pentru cor de copii şi pian (2002), I’vidi – La vita fugge pentru cor mixt şi pian (2003), Jocasta pentru mezzo-soprană, 16 instrumente şi parte electronică (2003), L’uomo del fiore in bocca Opera într-un act pentru bariton, tenor şi orchestră (2006) şi Fantesia con tre canzoni popolare Napoletane pentru mezzo-soprană şi 6 instrumente (flaut, piculină, violoncel, harpă şi pian) – 2007; muzică pentru instrumente: Epitaphium pentru flaut (1977), Parametric Permutations pentru fagot (1982), Again pentru chitară electrică (1989), Pyramids in Siberia pentru pian (1989), Veri Sexy pentru saxofon bariton (1990), Jaquerie – Jaques qui rit pentru corn (1991), Dirge for Dina pentru saxofon sopran (1991), Le Chant de la Sirene pentru fagot (1994), Attention: AltoSolo! pentru saxofon alto (1994), „ ...far! ” pentru orgă (1995), Nobody is Perfect! Pentru pian (1996), Il fiume del tempo passava... pentru acordeon (1996), In between... pentru pian(1997), Per Roberto. F pentru flaut (1997), Metastudy pentru chitară (1999) şi Si sentiva un po’stanco... pentru trompetă (2001); muzică de cameră (până la 5 instrumente): Conuflinicty 1+1=3 pentru pian şi bandă de magnetofon (1981), Het Raadsel van Sfinks pentru clarinet, vioară, violoncel şi pian (1983), Works bv George Gershwin aranjament pentru cvintet (1988), Aouellaouellaouelle! pentru vioară şi pian (1988), String Quartet nr.1 (1989), The Zappa album aranjament pentru vioară, violoncel şi pian (1989), Namk’Cotts pentru pian la patru mâini (1989), Knockando (pentru percuţie şi pian (1991), Unicorn Telex pentru pian, chitară electrică, chitară bas şi tobă (1993), String Quartet nr.2 (1995), Last Minute Piece pentru oboi şi clarinet (1996), Violacello pentru violă şi violoncel (2000), Haydn? pentru cvartet de coarde (2003), Utopia pentru patru viole (2004) şi 3 Miniaturi pentru vioară şi violoncel; muzică de cameră pentru 5+: Trajet pentru pian, modulator şi 11 instrumente (1982), Due cose belle ha il mondo: l’amore ela morte... pentru pian-solo, orchestră de cameră şi parte electronică (1986), Le Concert pentru 9 instrumente (1992), OBAN pentru 9 instrumente (1996), Jacosta pentru mezzo-soprană şi parte electronică (2003), Stolen Silence pentru 13 instrumente (2004), Hermesfanfare pentru 2 trompete, 2 tromboni şi 1 instrument de percuţie (2005), Painted Pyramids pentru pian, flaut, vioară, violoncel vibrafon, crotales şi harpă (2008), Cardhu pentru 8 instrumente (2008), Some Persistences oj Music: 1. „Spectral” – 2. „Radiant” pentru flaut, 3 saxofoane, 3 trompete, 2 tromboni, pian şi chiatră bas (2008); muzică pentru orchestră: scrie 7 Simfonii, Cheers (1988), Nonlasciate ogni speranza (1990), Only Very Unusual Matters (1992), Introduction (1996), 5. Préludes Book I by Claide Debussy (2004), Along the Shores of Lorn (2005), L’uomo dal fiore in bocca (2006), Shadow with Melodies (2008).

Prof. Dr. Corina (Ungureanu) Kiss
Volkshochschule – Düsseldorf, iunie 2009